Kuinka saada polttopuuyritys menestymään?

Tiedätkö sinä, kuinka voit erilaisin keinoin kasvattaa polttopuuyrityksesi voittopotentiaalia ja tarjoamiesi tuotteiden lisäarvoa?

Kun myyt korkealaatuista polttopuuta, pystyt yleensä pyytämään siitä myös kovempaa hintaa. Toisaalta roskaisten ja erilaisista puulajeista koottujen polttopuusäkkien valmistaminen vaatii vähemmän työtä, mutta myös niistä saamasi voitto on pienempi. On siis tärkeää harkita tarkasti, millaisia polttopuita tuotat ja millaista hintaa niistä on markkinoilla mahdollista pyytää.

Ymmärrä asiakkaitasi, optimoi tuotantosi

Aivan aluksi kannattaa pysähtyä miettimään muun muassa seuraavia kysymyksiä: Millaiseen tarpeeseen juuri sinun asiakkaasi ostavat polttopuita? Mihin asiakkaasi polttopuita käyttävät ja minkä kokoisia polttopuita he itseasiassa tarvitsevat? Olisiko toiminta-alueeltasi mahdollista löytää uusia potentiaalisia asiakkaita tai ehkä kokonaan uusia asiakassegmenttejä? Entä vastaavatko heidän tarpeensa nykyisten asiakkaidesi tarpeita?

Mieti myös, kuinka usein asiakkaidesi täytyy täydentää varastojaan? Entä kuinka he toivovat, että toimitukset tapahtuvat?

Näiden kysymysten pohjalta voit aloittaa yrityksesi liiketoimintasuunnitelman rakentamisen. Sen pohjalta voit lähteä kasvattamaan yritystäsi ja tavoittelemaan sille parempaa tuottoa. Asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden tunteminen on tärkeää, sillä silloin voit palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla ja suunnitella tuotantoasi sen mukaan.

Kun olet tutustunut markkinoihin ja asiakkaiden tarpeisiin, sinun on seuraavaksi varmistettava, että saat luotettavasti raaka-ainetta polttopuillesi. Lisäksi on hankittava klapikone, joka täyttää asiakkaidesi tuotannolle asettamat vaatimukset

Etsi luotettava puutavaran toimittaja

Jotta polttopuuyrityksesi pystyy palvelemaan asiakkaitaan luotettavasti, sinun on voitava olla varma, että käytössäsi on aina riittävästi raaka-ainetta polttopuiden tekemiseen. Elleivät rangat tule omasta metsästä, kannattaa käyttää useampaa toimittajaa. Näin yhden toimittajan toimitusvaikeudet eivät vaikuta yrityksesi toimintaan ratkaisevasti.

Useampi toimittaja mahdollistaa myös erilaisen puutavaran tilaamisen silloin, kun asiakkaidesi tilaukset ovat vaihtelevia. Näin voit myös laajentaa asiakassegmenttiäsi.

Pyri löytämään toimittajia, jotka toimittavat mahdollisimman tasalaatuista ja -kokoista puutavaraa. Tällöin voit hankkia yhden klapikoneen, joka toimii tehokkaasti juuri käyttämäsi kokoluokan rangoilla. Hyvää materiaalia klapien tuottamiseen on puu, joka on halkaisijaltaan riittävän isoa, mutta ei kuitenkaan kelpaa sahalle.

Mitä isompia käyttämäsi rangat ovat, sitä enemmän klapeja pystyt tuottamaan samassa ajassa. Esimerkiksi halkaisijaltaan 10 cm ranka tuottaa klapeja 2,6 litraa kun samassa ajassa halkaisijaltaan 20 cm tukki tuottaa 10,3 litraa. Halkaisijan tuplaantuessa tuotanto siis tässä tapauksessa lähes nelinkertaistuu.

Pienimmät rangat kannattaa tehdä sytykkeiksi tai valmiiksi pakatuiksi polttopuiksi klapikoneella, jossa on nopea halkaisusykli ja samanaikaiset leikkuu- ja halkaisuliikkeet. Kun jalostat pienet rangat polttopuuksi sen sijaan, että tekisit niistä haketta, saat yleensä suuremmat voitot. Jos taas käytät halkaisijaltaan suurempia tukkeja, ne vaativat klapikoneeltasi suurempaa halkaisutehoa. Tämä kannattaa tietysti huomioida myös klapikoneen hankinnassa.

Jos sinun ei ole mahdollista hyödyntää halkaisijaltaan samankokoisia rankoja, kannattaa hankkia riittävän suuri klapikone, jossa on mahdollisuus valita halkaisuterän koko rangan läpimitan perusteella. Erikokoiset rangat kannattaa lajitella, jotta et joudu jatkuvasti vaihtamaan halkaisuterää vaan pystyt tuottamaan polttopuita mahdollisimman tehokkaasti. Satunnaiset liian suuret tukit voit halkaista helposti halkomakoneella.

Jos yrityksesi on tarpeeksi suuri, ja käyttämiesi tukkien halkaisija vaihtelee merkittävästi, kannattaa harkita myös useamman klapikoneen hankkimista. Näin voit työskennellä mahdollisimman tehokkaasti.

Tehokkaat prosessit lisäävät polttopuuyrityksesi kannattavuutta

Klapikonetta valitessa kannattaa kiinnittää huomiota myös tehokkaaseen puunnostimeen ja hyvään tukkipöytään, joiden avulla voit tehostaa polttopuiden käsittelyä ja lisätä klapikoneesi käytön turvallisuutta ja ergonomiaa. Oikeiden välineiden avulla vähennät myös työvoiman tarvetta. Kun yksi henkilö käyttää klapikonetta, toinen voi huolehtia tukkien lastaamisesta, valmiin polttopuun siirtämisestä ja tilauksien vastaanottamisesta.

Yleensä on tehokkaampaa suunnitella toimiva prosessi rankojen siirtämiseen klapikoneen luo, kuin kuljettaa konetta rankojen luo eri sijainteihin. Asenna klapikoneesi betonilevylle tai vastaavalle, jotta sahanpurujen kerääminen ja roskien erottelu on helpompaa. On myös järkevää mahdollisuuksien mukaan sijoittaa klapikone sisätiloihin tai katoksen alle, jotta työskentely on mahdollista myös huonolla säällä ja talvella.

Varmista, että sinulla on tehokas prosessi myös polttopuiden varastoimiseen. On tärkeää huolehtia, etteivät valmiit polttopuut koskaan makaa maassa – näin ne eivät kastu turhaan ja kuivuvat nopeammin. Tarvittaessa kannattaa kiireisimpinä aikoina palkata osa-aikaisia työntekijöitä auttamaan polttopuiden pakkaamisessa, pinoamisessa ja muissa vastaavissa tehtävissä.

Lisävinkki!

Oikeat välineet ja laitteet ovat äärimmäisen tärkeitä, jos tahdot kasvattaa liiketoimintaasi. Esimerkiksi pieni kuorma-autoon asennettu nosturi voi olla hyödyllinen, jos käytät klapikonettasi useissa eri sijainneissa. Muista myös hinnoitella työsi oikein, jos teet klapeja useammassa sijainnissa – matkoihin kuluu arvokasta aikaa, joka on pois tehokkaasta tuotannosta.

Oletko kiinnostunut klapikoneesta?

Hakki Pilkkeen valikoimista löydät sopivat klapikoneet ja voimalähteet niin teolliseen tuotantoon, ammattilaisille, puoliammattilaisille kuin pilkkeitä kotitarpeeseen tekeville.

Tutustu valikoimaamme